روانشناسی زیست‌پس‌نگر (تکاملی)

دانشی نوین در کاوش ذهن

 

اثر دیوید باس

ترجمه‌ی آرش حسینیان

جلد اول. نشر مثلث، 272 صفحه / چاپ دوم، 40 هزار تومان (موجود در کتابفروشی‌ها)

جلد دوم: در انتظار دریافت مجوز

جلد سوم: در انتظار دریافت مجوز

جلد چهارم: نشر تلنگر، 346 صفحه، ۵۰ هزار تومان

جلد پنجم

موضوع: روا‌ن‌شناسی، تکامل زیستی، تاریخ، تغذیه

 

معرفی اثر:

اگر برای چند هفته با پای برهنه راه بروید، کفِ پایتان پینه خواهد بست، اما اگر چند هفته با اتوموبیل رفت‌و‌آمد کنید لاستیکِ اتوموبیل‌تان ضخیم‌تر نخواهد شد! چرا؟ پای شما و لاستیک‌ِ اتوموبیل‌ هر دو از قوانینِ فیزیک پیروی می‌کنند و اصطکاک، اشیاءِ فیزیکی را می‌ساید، نه اینکه آنها را ضخیم‌تر کند. اما پای شما، بر خلافِ لاستیکِ اتوموبیل، تحت قوانینِ دیگری عمل می‌کند- قوانینِ تکامل زیستی.

برای اینکه بفهمیم ویژگی‌های روانی و تنانی امروز‌‌مان  چرا و چگونه شکل گرفته است، باید داستان انسان را تا گذشته‌های خیلی دور، بسیار دورتر از تاریخ مکتوب چندهزار سال اخیر دنبال کنیم. اگر چنین کنیم آنگاه بسیار بهتر خواهیم فهمید که چرا انسان‌ها از مارها و عنکبوت‌ها بیشتر از پریز برق یا اتوموبیل می‌ترسند، و چرا ارتفاع ساختمان‌ها را وقتی بالای آنها هستیم بیشتر از وقتی از پایین به آنها نگاه می‌کنیم تخمین می‌زنیم؟ چرا زنان غالباً هنگامِ انتخابِ همسر، انتخا‌بی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از مردان عمل می‌کنند و چرا مردان به ظاهرِ بدنیِ شریک‌ آینده‌شان بیشتر از زنان اهمیت می‌دهند؟  چرا ما غالباً از خوردن چیزهای تلخ پرهیز می‌کنیم اما در برابر چیزهای شیرین اینقدر بی‌اختیاریم، و چرا انسان‌هایی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند بیشتر از دیگران از ادویه‌ها و فلفل‌ها استفاده می‌کنند؟ چرا استفاده از داروهای تب‌بُر می‌تواند دوره‌ی بیماری‌مان را طولانی‌تر کند، و باریک‌بودن دور کمر زنان، چه ربطی به توانایی زادآوری‌شان دارد؟ چرا افراد پیر می‌شوند و چرا برخی دست به خودکشی می‌زنند؟  

روان‌شناسی تکاملی، شاخه‌ی نوظهوری‌ست که سعی دارد با استفاده از روش‌های پژوهشی مختلف و داده‌های بدست‌آمده از علوم مختلف، به این نوع پرسش‌ها پاسخ دهد. کتاب حاضر نیز، شناخته‌شده‌ترین کتاب موجود برای آشنایی با این شاخه‌ی علمی در سطح جهان است.