آب پنهان

نگاهی متفاوت به گران‌بها‌ترین دارایی زمین

 

مجموعه‌ی 2 جلدی

اثر: تونی آلن

ترجمه‌ی آرش حسینیان

با همکاری محبوب خبوشانی، مریم بیرمی، میترا مکاسبی

نشر مثلث . 1395 

جلد اول: 227 صفحه / 18000 تومان

جلد دوم: 217 صفحه / 16000 تومان

موضوع: آب‌شناسی، محیط‌زیست، تغذیه، کشاورزی، سیاست، اقتصادی، بازرگانی، تاریخ، جغرافی

 

معرفی اثر:

در گذشته، اگر درک انسان از سیستم‌های گیاهی و آبی نادرست بود چندان اهمیت نداشت. مگر چه می‌شد اگر فهم درستی از دلیل بارش باران یا جایی که آب‌های چاه از آنجا تامین می‌شود نداشتیم؟ هیچ؛ آب نقش خود را ایفا می‌کرد و ما نیز نفع خود را می‌بردیم. ما خود را این‌طور فریب می‌دادیم که با خردمندی در حال بهره‌گیری از منابع طبیعت هستیم. اما این واقعیت نداشت. مسئله تنها این بود که اثر ما بر طبیعت چنان کوچک بود که غلط بودن درک ما، تاثیری در کل ماجرا نمی‌گذاشت. اما امروز، در حالیکه تاثیرمان بسیار بزرگتر از گذشته است، رفتارمان خردمندانه‌تر از گذشته نیست.

همانطور که دیدگاه کوته‌بینانه‌ی ما در رابطه با آب باعث شده سیاره‌ای را که بیشترش با آب پوشیده شده «کره‌ی خاکی» بنامیم، به همان شکل، ما از این واقعیت غافلیم که ما علاوه بر مقدار ما آبی که می‌نوشیم، مقادیر زیادی هم آب می‌خوریم. منظور همان آبی ‌ست که در تولید مواد غذایی‌مان بکار رفته است و ما آن را «آب پنهان» می‌نامیم. مثلاً در تولید هر کیلو گوشت گاو چیزی در حدود 15 هزار لیتر آب بکار رفته است. به همین شکل، دادوستد مواد غذایی بین مناطق و کشورها نیز به معنای دادوستد آب است چرا که در فرایند تولید مواد غذاییف آب فراوانی بکار رفته است. برای مثال، برای تولید هر تن غلات، حدو 1000 متر مکعب آب بکار رفته است؛ از این رو، صادرات یا واردات گندم به معنای نقل و انتقال مقادیر هنگفتی آب نیز هست»

امروز ، مفهوم «آب پنهان» به ما امکان می‌دهد تا اثر جمعی خود را بر امنیت آب در مقیاس ملی، و همینطور جهانی درک کنیم و بهبود بخشیم.